sobota, 27 września 2014

Raini Rodriguez o znęcaniu się nad innymi

Zdaję sobie sprawę z tego, że to nie jest blog o Raini. Uroniłam jednak kilka łez kiedy przeczytałam co ona napisała. Wiem, że wielu z was może dać to wiele do myślenia, bo w końcu, bullying jest wszędzie. Nie musisz być akurat ofiarą, możesz być świadkiem znęcania się nad innymi. To wszystko co dla was przetłumaczyłam daje dużo do myślenia. Zachęcam was do przeczytania.
I pamiętajcie, nigdy nie jesteście sami.

"Cześć wam. Siedzę nad tym tydzień, zastanawiając się jak się za to zabrać, bo to naprawdę nie jest proste, więc... Jestem Raini Rodriguez i byłam ofiarą znęcania się nad innymi. Proszę, wyszło szydło z worka. Jestem pewna, że nie jesteście zaskoczeni... albo jesteście? Wyobrażam sobie, że wiele osób jest ofiarami innych - wasi rodzice, twój najlepszy przyjaciel, twój sąsiad, czy nawet twoja ulubiona gwiazda filmowa. Bullying jest wszędzie.

Są różne rodzaje bullyingu; jedna z największych to cyberbullying. Miałam zaszczyt nakręcenia odcinka Austina i Ally skoncentrowanego na cyberbullyingu, jak wychodzi to poza twoją kontrolę, jak się wtedy czujesz i jak sobie z tym radzisz. To zazwyczaj nie jest wyjaśniane dlaczego ludzie bawią się tobą, a nawet jeśli, jest to tłumaczenie głupie, jak - twój kolor włosów, czy fakt, że lubisz śpiewać. Dla Trish, był to powód głównej roli w przedstawieniu Marino High School. Jedna osoba umieściła jeden, nieprzyjemny komentarz w sieci, który rozniósł się błyskawicznie, tak, że szybko stało się to zabawą dla wszystkich.

Kiedy miałam 11 lat, ludzie znęcali się nade mną. Zaczęło się to właściwie kiedy przeniosłam się do Kalifornii by spełniać marzenia o byciu aktorką. Dzieci w Teksasie, których uważałam za moich przyjaciół, mówili nieprzyjemne rzeczy za moimi plecami. Mówili, że nigdy się to nie stanie, ponieważ nie mam talentu, czy nie jestem wystarczająco ładna by pojawiać się w telewizji. Mówili też, że nie jestem zabawna i pytali mnie, dlaczego nawet próbuję. Nie będę kłamać, to bolało. Bardzo. Dlaczego moi "przyjaciele" mieliby obracać się przeciwko mnie? Byłam bardzo zaniepokojona. Pewnej nocy rozmawiałam z moimi rodzicami i oni powiedzieli mi coś bardzo ważnego - jak długo jesteś szczęśliwy z bycia sobą, nie powinno mieć znaczenia, co myślą inni. To ty kontrolujesz swoim przeznaczeniem.

To nabrało sensu. Dlaczego miałabym uszczęśliwiać innym widokiem mnie smutnej, czy złej, czymś, co sprawia, że jestem szczęśliwa? Od tego dnia, nauczyłam się jak radzić sobie z bullyingiem. Teraz, to nie zawsze łatwe i mam dni gorsze od innych, ale kiedy uwierzysz, że masz silną pewność siebie i otaczasz się ludźmi, którzy się wspierają, możesz podbić świat.


Czasami łatwo jest widzieć złą stronę rzeczy czy pytań dlaczego ludzie znęcają się nad tobą. Myślisz, "może mają rację, może nie jestem tego warta, może powinnam po prostu odpuścić." Ale to wtedy kiedy powinieneś walczyć najmocniej. Nie mam na myśli walczyć psychicznie, ale mentalnie. Bądź sobą. Rób to co kochasz. Dziel się pasjami z ludźmi którzy kochają to co ty. Powieś swoje osiągnięcia na ścianie, popatrz na inspirujące cytaty i recytuj je każdego dnia, słuchaj swoich ulubionych piosenek i po prostu szalej ze swoimi przyjaciółmi. Cokolwiek cię uszczęśliwia, rób to. Czasami ludzie zachowują się źle tylko dla zabawy, nawet jeśli nie mają nic do ciebie, to po prostu coś, przez co przechodzą. Wtedy to po prostu ignoruj i żyj tak jak ty chcesz.

Rok temu, miałam okazję pracować z kampanią Disney Channel, Friends for Change i Free the Children, by uczestniczyć w dziewczęcym obozie w Camp Hollywood. Był to tydzień kempingowy dla dziewczyn z Kalifornii, które uczyły się jak być lepszymi przewodniczącymi dla siebie i społeczności, jak zapobiec bullyingowi i po prostu jak stać się lepszą osobą. Brałam udział we wszystkich warsztatach tego dnia, usłyszałam ich historie, opowiedziałam też o sobie, ofiarze innych. Zakończyłam dzień niesamowitym uczuciem, byłam upełnomocniona. Wiedziałam, że to co się stało zmieni moje poglądy na świat.

Dwa tygodnie później, Disney, Heath Seifert i Kevin Kopelew, (kreatorzy Austina i Ally), zapoznali mnie z pomysłem o nakręceniu odcinka o znęcaniu się nad innymi. Powiedzieli mi, że chcą Trish do bycia ofiarą, ponieważ jest silna i pewna siebie, nie dlatego, że jest "typową ofiarą do znęcania się". Byłoby świetnie pokazać, że bullying może zdarzyć się wszędzie. Byłam podekscytowana. Pamiętam jak dziękowałam im, że wybrali Trish na ofiarę, jakkolwiek to brzmi, miałam to na myśli. Chcieliśmy pokazać tak ważną kwestię i byłam poniżona, że Trish będzie przykładem. Kręcenie odcinka także było specjalne. W scenach kiedy Trish płakała, ja też płakałam. Pracownicy płakali, aktorzy płakali, pisarze, Disney, wszyscy. Na koniec tygodnia czułam się strasznie dumna ze wszystkich. Wszyscy ciężko pracowaliśmy nad tym tematem. Nie było to łatwe zadanie, ale czuję, że udało nam się.

Mam nadzieję, że gdy obejrzysz "Beauties & Bullies", złapie cię za serce i zrozumiesz - kimkolwiek jesteś, Trish, Austinem, Dezem, czy Ally. Jak zobaczysz w odcinku, przyjaciele zostali po stronie Trish, co mam nadzieję, dało ci do myślenia, że twoi przyjaciele, nawet nieznajomy, pomogą ci. Zawsze możesz porozmawiać z rodzicami, nauczycielem, uwierz, zawsze jest ktoś, kto cię wysłucha. Znęcanie się nad innymi nigdy nie jest zabawne, to okrutna i okropna rzecz jaką ktokolwiek może komuś zrobić. Jeśli ktoś się nad tobą znęca, to NIE twoja wina. Nikt NIGDY nie zasłużył na to by być ofiarą innych. Jesteście niesamowici, nie pozwólcie nikomu, by czuł się lepszym od ciebie. Pamiętajcie, że jeśli Trish i Raini potrafiły temu zaradzić, wy też możecie."

3 komentarze:

  1. Ten tekst naprawdę daje do myślenia.. To co napisała Raini jest prawdą, bullying jest okropny!

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne słowa, tekst naprawdę daje do myślenia, Raini ma rację, tylko tyle jestem w stanie powiedzieć

    OdpowiedzUsuń
  3. cudowne słowa ; ]

    OdpowiedzUsuń

Jeśli chcesz wypowiedzieć się na temat posta, napisz komentarz. Wasze opinie się liczą ; )